Vertellen met en voor muzikale kinderen…

Vertellen in De Lindt, 1-6-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De foto’s zijn gemaakt op 1 juni in Basisschool ‘De Lindt’ in Stiphout.

 

In het afgelopen jaar heb ik geregeld met Kunstkwartier Helmond samengewerkt. Dit kunstkwartier heeft de muziekscholen van Helmond, Geldrop en Nuenen onder zijn hoede en daarnaast brengt kunstkwartier ook muziek naar scholen, waarvoor o.a. deze muzikale vertelavonden georganiseerd worden:

Op 21 april vertelde ik ’s avonds op Basisschool de Vlier in Helmond. De kinderen van de school waren er met hun ouders en opa’s en oma’s, broertjes en zusjes.

Lia van Veghel was de koordirigente voor de kinderen van de groepen 4 en 5. Ze zongen op bepaalde plaatsen in het verhaal liedjes.

Daarnaast was er een klas die blokfluit had leren spelen en o.a. een ouverture liet horen voor het begin van het verhaal ‘Sadko, de zanger van Novgorod’, een oude Russische legende.

Ook harmonie Amicitia speelde geregeld in het verhaal en erom heen.

Ik zat tussen de blokfluitspelers op de gymnastiekbanken. De beste plek om te zijn met kleine onderonsjes tussendoor!

Bij het vertellen stond ik daar tussen al die kinderen.

Bij Basisschool de Vlier heb ik vorig jaar juni ook verteld in een muziek-vertelproject en ik werd in het voorjaar gevraagd om een verhaal te vertellen ter gelegenheid van de opening van de schoolbibliotheek. Ik verteld de oudste mythe van de wereld, die op kleitabletten geschreven is: Lugalbanda

 

 

Vertellen in de Lindt 2, 1-6-15

 

Peter Lammers, coördinator muziek van Kunstkwartier Helmond, schreef in mijn gastenboek:

‘De god Pan, de panfluit en koning Midas. Pegasus, het paard dat kon vliegen.
Moeilijke kost lijkt het. Zeker voor kinderen van groep 3 t/m 5.
Ik had ook wat reserves bij ons eerste overleg over een mogelijke voorstelling in samenwerking met een harmonie en docenten van Kunstkwartier.
Na 2 zinnen tekst van AnneMargriet was ik om. Sterker nog… ik zat helemaal in het verhaal.
Het resultaat was, en is, een boeiende voorstelling waarbij de kinderen aan AnneMargriet’s lippen hangen zonder dat deze taalkundig op de knieën gaat.’ 

 

Op 1 juni vertelde ik ’s avonds in Basisschool de Lindt in Stiphout een muzikaal verhaal voor een paar honderd ouders en andere belangstellenden.

Joris de Bont had van tevoren weken en weken met de groepen kinderen gewerkt. Zo was er een ‘percussieklas’ gevormd en er werden veel liedjes gezongen door de groepen van de Basisschool. Het opleidingsorkest van de ‘Fanfare de Vooruitgang’ speelde ook op verschillende plaatsen in het verhaal ‘Pegasus en prins Bellerophon‘.

Op de foto’s boven dit stukje krijg je een idee hoeveel kinderen er aan deze muzikale vertelvoorstelling meededen! Ik had een klein podiumpje en om mij heen zaten en stonden heel veel kinderen.

 

Jan van Bommel ‘van’ Opleidingsorkest van de fanfare, schreef in het Gastenboek:

‘AnneMargriet, Hartelijk dank voor jouw vakkundige en plezierige inzet bij de muziekvertelling van basisschool De Lindt in Stiphout. Ik heb veel complimenten gehad over jouw plezierige en duidelijke wijze van vertellen. Wij waren zelf ook heel tevreden over de plek van jou midden tussen de kinderen, met groepen 3-4 zelfs heel zichtbaar op het hoofdpodium. En ook de link met muziek, gemaakt door de kinderen zelf en door fanfare, is een mooie afwisseling.’